DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Bilgilendirme Tasarımı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
VCD 450
Güz/Bahar
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı VCD450, bilgi görselleştirme ve bilgi mimarisinin tarihini, yaklaşımlarını ve yöntemlerini öğretmeyi amaçlayan pratik bir stüdyo dersidir. Ders, öğrencilere iyi tanımlanmış hedefler üzerine inşa edilmiş uygun bilgileri toplama ve organize etme ve hedef kitle ile iletişim kurmak için görsel tasarım uygulamalarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, öğrencilerin belli bir konuyu araştırma ve bilgi toplama pratiklerini geliştirmeyi; bilgiyi etik bir çerçeve içerisinde, verili hedefler doğrultusunda düzenleyerek farklı medyalarda görsel iletişim materyalleri tasarlama becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • iletişime yönelik talep doğrultusunda bir araştırma yapmak ve uygun bilgiyi derleme becerisine sahip olacaklardır.
  • Bilgileri iletişim hedefleriyle uyumlu bir kavram altında toplayabilecek ve organize edebilecektir.
  • İletişim ihtiyaçlarını karşılamak için net ve görsel olarak çekici çözümler üretebileceklerdir.
  • Bilgi görselleştirme gereksinimleri doğrultusunda sistematik yapılar kurabilecek ve görsel tasarım yapabileceklerdir.
  • Yenilikçi ve sistematik düşünebilecektir.
Ders Tanımı Ders, araştırma metodolojileri, bilgi mimarisi ve bilgi görselleştirme olmak üzere üç ana başlıktan oluşmaktadır. Öğrenciler, belirli bir konuda bilgi toplamanın, toplanan bilgileri organize etmenin, iletişim hedeflerini tanımlamanın ve bir tasarım konsepti yaratmanın pratik yöntemlerini -ve tuzaklarını- öğreneceklerdir. Bu dersi başarı ile tamamlayacak öğrenciler dönem boyunca dört ödev ve ilgili alt ödevleri yapmak zorundadırlar. Dersin teorik temeli, uygulamalı projelere paralel olarak stüdyo saatlerinde verilecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders içeriğine genel bakış; dönem için genel prosedürler ve beklentiler. • Ders: Bilgi tasarımına giriş. • Grup çalışması: “nasıl tasarlıyoruz” • Prj.1'e Giriş: Otobiyografik Bilgi Görselleştirme
2 Öğrenciler -Pecha Kucha benzeri- sunumlar (400 saniye 20 slayt) • Ders: haritalama
3 Sınıf incelemesi prj.1 • Ders: kavram geliştirme; bilgi tasarımı anahtar kavramları
4 Prj.1 için son teslim tarihi • Ders: araştırma yöntemleri ve tuzaklar; nasıl bilgi toplanır • Prj.2'ye giriş: Öğrencinin belirli bir konuda yaptığı araştırmaya dayalı bilgi aktarımı
5 Prj.2 için ilk eskizlerin ve tasarım fikirlerinin sunumu • Ders: bilgi tasarımının temel kavramları
6 Prj.2 sunumları • Ders: bilgi görselleştirme • Ders: bilgi tasarımının temel kavramları devam ediyor.
7 Prj.2 için son teslim tarihi • Ders: kamusal alan için bilgi tasarımı; Yönlendirme • Prj.3'e giriş: İzmir Tramvay için bilgi tasarımı (.1 tasarım; .2 saha uygulaması üzerinde)
8 Prj.3 için ilk eskizlerin ve tasarım fikirlerinin sunumu • Ders: bilgi etiği, sosyal içerme
9 Prj.3.1'in sunumu • Prj.3'ün sınıf çalışması, gözden geçirilmesi ve sonuçlandırılması
10 Prj.3.1 için son teslim tarihi • Ders: dijital medya için bilgi tasarımı; bilgi etiği, sosyal içerme • Prj.3.2'e giriş: dijital medya için bilgi tasarımı (.1 ekranlar; .2 kiosklar ve otomatlar) İzmir Tramvayı
11 Prj.3.2 için ilk eskizlerin ve tasarım fikirlerinin sunumu • Ders: bilgi mimarisi
12 Öğrencinin prj.3.2 sunumu • Ders: bilgi mimarisi devamı
13 Prj.3.2 sunumu • Sınıf tartışması
14 Prj.3.2 teslimi için son tarih • Sınıf çalışması: Final jürisine hazırlık
15 Dönemin değerlendirilmesi
16 Dönemin değerlendirilmesi
Ders Kitabı

John Maeda. (2006) The laws of Simplicity. MIT Press 

Önerilen Okumalar/Materyaller

Steven Heller. (2014). Infographics Designers' Sketchbooks. ISBN: 1616892862

Robert Jacobson (ed) Information Design, Cambridge (MA): MIT Press, 1999, pp.357, ISBN: 026210069X.

Tufte, Edward. (1990) Envisioning information. Cheshire, CT: Graphics Press. 

Tufte, Edward. (1983). The Visual display of quantitative information. Cheshire, CT: Graphics Press. 

Norman, D. (1988). The design of everyday things.  New York: Basic Books. 

https://infovis-wiki.net/wiki/Information_and_Graphic_Design_Links

Rudolph Arnheim, Visual Thinking, Berkeley and Los Angeles (CA): University of California Press, 1969, ISBN: 0520018710. 

Ben Fry, Visualizing Data, Sebastopol (CA): O’Reilly, 2007, pp.366, ISBN

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
1
40
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
11
2
22
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
18
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
18
Seminer/Çalıştay
1
18
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
108

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Fiziksel ve dijital mecralarda, temel tasarım prensiplerini uygulayarak görsel anlatılar ve mesajlar kurgular.

X
2

Çeşitli tasarım metodlarını kullanarak karmaşık problemleri çözer.

X
3

Yaratıcı yönetmenlik/sanat yönetmenliği yapar.

X
4

Görsel İletişim Tasarımı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

X
5

Estetik ve etkili tasarım çözümlerini geliştirmekte sosyal ve etik farkındalık içerisinde davranır, bireysel ve kolektif düzeyde sorumluluk alır.

X
6

Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlar ve değerlendirebilir.

X
7

Durağan ve hareketli görüntüleri üretmek/düzenlemek konusunda ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olur.

X
8

İlgili yazılım, mecra ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X
9

Eleştirel düşünme ve bu düşünme şeklini tasarım çalışmalarına aktarma becerilerini edinir.

X
10

Alanında kendi kendini sürekli yenileme ve eğitme inisiyatifini üstlenir, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest